Psykologisk fakultet

Institutt for praktisk pedagogikk

Produksjonsdato : 2001-01-25
Katalogtype: Fullformat.

1
PublKat: B01 (Faglig bok, rapport m.v. utgitt på forlag (t.o.m. 1998))
Instit:  Universitetet i Bergen, Psykologisk fakultet, Institutt for praktisk pedagogikk
Tittel:  Pedagogisk ledelse - et relasjonelt perspektiv.
Red:     Fuglestad, Otto Laurits
Red:     Lillejord, Sølvi
År:      1997
Utgiver: Fagbokforlaget
Språk:   nor
PublID:  r97005442
StatKat: f
LokalK:  KAT 9

2
PublKat: B01 (Faglig bok, rapport m.v. utgitt på forlag (t.o.m. 1998))
Instit:  Universitetet i Bergen, Psykologisk fakultet, Institutt for praktisk pedagogikk
Tittel:  Relasjonell ledelse i skolen
Red:     Fuglestad, Otto Laurits
Red:     Lillejord, Sølvi
År:      1997
Utgiver: Fagbokforlaget
Språk:   nor
PublID:  r96006276
StatKat: f
LokalK:  PN

3
PublKat: C99 (Uspesifisert selvstendig faglig publikasjon utgitt av institusjon o.a.)
Instit:  Universitetet i Bergen, Psykologisk fakultet, Institutt for praktisk pedagogikk
Forf:    Aarland, Svein Otto
         UiB-Psyk: Institutt for praktisk pedagogikk
Tittel:  Et liv i angst. En undersøkelse av livssituasjonen til medlemmer av se
         lvhjelpsgrupper for mennesker med angst i Oslo og Bergen
År:      1997
Språk:   nor
PublID:  r97000787
StatKat: f

4
PublKat: D03 (Foredrag/poster ved vit. konf. med publisert abstract (t.o.m. 1998))
Instit:  Universitetet i Bergen, Psykologisk fakultet, Institutt for praktisk pedagogikk
Forf:    Aarland, Svein Otto
         UiB, Institutt for praktisk pedagogikk
Tittel:  Field of Attention in the Classroom.
Tidskr:  Overcoming Great Barriers
År:      1997-08-04
Konfer:  International Association of Special Education.
Sted:    Cape Town, South Africa.
Språk:   eng
PublID:  r99010783
LokalK:  b

5
PublKat: B01 (Faglig bok, rapport m.v. utgitt på forlag (t.o.m. 1998))
Instit:  Universitetet i Bergen, Psykologisk fakultet, Institutt for praktisk pedagogikk
Forf:    Aarland, Svein Otto
         UiB-Psyk: Institutt for praktisk pedagogikk
Tittel:  Forunderlege menneske
År:      1997
Språk:   nno
PublID:  r97000786
StatKat: f

6
PublKat: B01 (Faglig bok, rapport m.v. utgitt på forlag (t.o.m. 1998))
Instit:  Universitetet i Bergen, Psykologisk fakultet, Institutt for praktisk pedagogikk
Forf:    Aarland, Svein Otto
         UiB, Institutt for praktisk pedagogikk
Tittel:  Gjennom kommunikasjon til profesjon.
ISBN:    82-521-5033-0
År:      1997
Side(r): 188 s.
Utgiver: Det norske samlaget
Emneord: Rettleiing
Språk:   nno
PublID:  r99010788
LokalK:  Nb

7
PublKat: B01 (Faglig bok, rapport m.v. utgitt på forlag (t.o.m. 1998))
Instit:  Universitetet i Bergen, Psykologisk fakultet, Institutt for praktisk pedagogikk
Forf:    Aarland, Svein Otto
         UiB-Psyk: Institutt for praktisk pedagogikk
Tittel:  Omvegleiing i klasserommet
År:      1997
Språk:   nno
PublID:  r97000785
StatKat: f

8
PublKat: B01 (Faglig bok, rapport m.v. utgitt på forlag (t.o.m. 1998))
Instit:  Universitetet i Bergen, Psykologisk fakultet, Institutt for praktisk pedagogikk
Forf:    Fuglestad, Otto Laurits
         UiB, Institutt for praktisk pedagogikk
Tittel:  Pedagogiske prosessar. Empiri - teori - metode
ISBN:    82-7674-242-4
År:      1997-11-10
Side(r): 199F s.
Utgiver: Fagbokforlaget
SamNor:  Forfattaren viser i denne boka korleis ulike typar teori, både fra pe
         dagogikk og andre fagfelt, kan brukast til å forstå pedagogisk praksi
         s. Boka handlar om prosessar i det pedagogiske feltet, om undervisnin
         g, rettleiing og leiing som ulike former for praksis. Framstillinga b
         yggjer på observasjonar frå klasserommet, på forfattaren sine eigne r
         øynsler som lærar og på tidlegare studentar sine analyser av eigen or
         ganisasjon. På dette grunnlaget utviklar Fuglestad ein modell med tre
          dimensjonar for pedagogisk leiing: den didaktiske, den kommunikative
          og den analytiske dimensjonen. Gjennom denne modellen vert boka ei d
         røfting av sentrale komponentar i læraren sin yrkeskunnskap. Omgrepet
          "relasjonell handlingskunnskap" tek opp i seg både det prosessuelle
         og det handlingsorienterte som grunnleggjande aspekt ved pedagogisk l
         eiing. Fuglestad sitt utgangspunkt er at læraren sin yrkeskunnskap fy
         rst og fremst kjem til uttrykk gjennom reflekterte handlingar. Yrkesk
         unnskapen vert utvikla i ein dialog mellom erfaringsbaserte og teorib
         aserte kunnskapstradisjonar. Boka inneheld òg ein metodedel om pedago
         gisk feltforskning. Her drøftar forfattaren feltarbeid i skulen som o
         rganisasjon, og skriving som ein del av forskningsprosessen.
Språk:   nno
PublID:  r97008321
StatKat: f
LokalK:  A

9
PublKat: C11 (Rapport utgitt av institusjon, forening, o.a.)
Instit:  Universitetet i Bergen, Psykologisk fakultet, Institutt for praktisk pedagogikk
Forf:    Fuglestad, Otto Laurits
Medforf: Lillejord, Sølvi
Tittel:  Relasjonell ledelse i skolen - teoretisk forankring og empiriske eksem
         pler
År:      1997
Utgiver: Fagbokforlaget
Språk:   nor
PublID:  r97000781
StatKat: f
LokalK:  N KAT 7

10
PublKat: A05 (Kapittel i faglig bok, rapport m.v. (t.o.m. 1998))
Instit:  Universitetet i Bergen, Psykologisk fakultet, Institutt for praktisk pedagogikk
Forf:    Lillejord, Sølvi
Tittel:  Målstyring, skoleutvikling og skoleledelse
År:      1997-02
Utgiver: Fagbokforlaget
Språk:   nor
PublID:  r97000769
StatKat: f

11
PublKat: B01 (Faglig bok, rapport m.v. utgitt på forlag (t.o.m. 1998))
Instit:  Universitetet i Bergen, Psykologisk fakultet, Institutt for praktisk pedagogikk
Forf:    Lillejord, Sølvi
         UiB-Psyk: Institutt for praktisk pedagogikk
Medforf: Fuglestad, Otto Laurits
         UiB-Psyk: Institutt for praktisk pedagogikk
Tittel:  Relasjonell ledelse i skolen - teoretiske perspektiver og empiriske ek
         sempler
År:      1997
Utgiver: Fagbokforlaget
Språk:   nor
PublID:  r97000768
StatKat: f
LokalK:  N KAT 9

12
PublKat: A05 (Kapittel i faglig bok, rapport m.v. (t.o.m. 1998))
Instit:  Universitetet i Bergen, Psykologisk fakultet, Institutt for praktisk pedagogikk
Forf:    Lillejord, Sølvi
         UiB-Psyk: Institutt for praktisk pedagogikk
Medforf: Fuglestad, Otto Laurits
         UiB-Psyk: Institutt for praktisk pedagogikk
Tittel:  Skoleledelse i en reformtid
Tidskr:  Relasjonell ledelse i skolen
År:      1997-02
Utgiver: Fagbokforlaget
Språk:   nor
PublID:  r97000770
StatKat: f
LokalK:  KAT 5

13
PublKat: B01 (Faglig bok, rapport m.v. utgitt på forlag (t.o.m. 1998))
Instit:  Universitetet i Bergen, Psykologisk fakultet, Institutt for praktisk pedagogikk
Forf:    Lillejord, Sølvi
Medforf: Mjeldheim, Leif
Medforf: Sølvberg, Erik
Tittel:  Spektrum, lærebok i samfunnslære VKI. Revidert utgave
År:      1997
Utgiver: Fagbokforlaget
Språk:   nor
PublID:  r97000492
StatKat: f
LokalK:  KAT 9

14
PublKat: A05 (Kapittel i faglig bok, rapport m.v. (t.o.m. 1998))
Instit:  Universitetet i Bergen, Psykologisk fakultet, Institutt for praktisk pedagogikk
Forf:    Linden, Nora
         UiB-Psyk: Institutt for praktisk pedagogikk
Tittel:  Lek som pedagogisk praksis
Tidskr:  De små teller også
Red:     Høines, Marit Johnsen
År:      1997
Utgiver: Caspar Forlag
Språk:   nor
PublID:  r97000797
StatKat: f

15
PublKat: A05 (Kapittel i faglig bok, rapport m.v. (t.o.m. 1998))
Instit:  Universitetet i Bergen, Psykologisk fakultet, Institutt for praktisk pedagogikk
Forf:    Linden, Nora
         UiB-Psyk: Institutt for praktisk pedagogikk
Tittel:  Matematikkdidaktiske overveielser for arbeid med barn fra 1 - 7 år.
Tidskr:  De små teller også
Red:     Høines, Marit Johnsen
År:      1997
Utgiver: Caspar Forlag
Språk:   nor
PublID:  r97000796
StatKat: f

16
PublKat: A11 (Artikkel i internasjonalt vitenskapelig tidsskrift med referee)
Instit:  Universitetet i Bergen, Psykologisk fakultet, Institutt for praktisk pedagogikk
Forf:    Mikalsen, Øyvind
         UiB-Psyk: Institutt for praktisk pedagogikk
Medforf: Johannessen, Tor Aase
         Norges Handelshøyskole
Medforf: Grønhaug, Kjell
         Norges Handelshøyskole
Medforf: Risholm, Nils G.
         Norges Handelshøyskole
Tittel:  What is important to students? Exploring dimensions in their evaluatio
         ns of Theachers
Tidskr:  Scandinavian Journal of Educational Research
År:      1997
Språk:   eng
PublID:  r97000807
StatKat: f

17
PublKat: A04 (Artikkel i norsk vitenskapelig tidsskrift (t.o.m. 1998))
Instit:  Universitetet i Bergen, Psykologisk fakultet, Institutt for praktisk pedagogikk
Forf:    Rognaldsen, Svein
         UiB-Psyk: Institutt for praktisk pedagogikk
Tittel:  Skolevurdering, skoleledelse og endring
Tidskr:  Relasjonell ledelse i skolen
Red:     Fuglestad, Otto Laurits
Red:     Lillejord, Sølvi
År:      1997
Utgiver: Fagbokforlaget
Språk:   nor
PublID:  r97000805
StatKat: f

18
PublKat: B01 (Faglig bok, rapport m.v. utgitt på forlag (t.o.m. 1998))
Instit:  Universitetet i Bergen, Psykologisk fakultet, Institutt for praktisk pedagogikk
Forf:    Sandvik, Gunnhild
         UiB, Institutt for praktisk pedagogikk
Tittel:  Moderskap og fødselsarbeid. Diskurser i reproduktivt arbeid.
Tidskr:  Arena : faglig og pedagogisk tidsskrift for økonomiske og
         administrative fagområder (Hønefoss)
ISSN:    0805-3758
År:      1997
Org:     Studentradioen i Bergen
Volum:   4
Hefte:   1
Utgiver: Fagbokforlaget
Konfer:  Universitetskurs i idrettsmedisin
Sted:    Norsk antikkhistorisk forening
Språk:   nor
PublID:  r99013857
StatKat: a
LokalK:  N

19
PublKat: A05 (Kapittel i faglig bok, rapport m.v. (t.o.m. 1998))
Instit:  Universitetet i Bergen, Psykologisk fakultet, Institutt for praktisk pedagogikk
Forf:    Sandvik, Gunnhild
         UiB, Institutt for praktisk pedagogikk
Tittel:  Utdanning og yrkeskvalifisering av helseprofesjoner i velferdsstaten.
Tidskr:  Kunnskap, kropp og kultur
Red:     Alvsvåg, Herdis
Red:     Anderssen, Norman
Red:     Gjengedal, Eva
Red:     Råheim, Målfrid
År:      1997
Utgiver: Ad. Notam Gyldendal
Språk:   nor
PublID:  r99013858
StatKat: a
LokalK:  N

20
PublKat: D02 (Foredrag/poster ved vit. konf. med publisert artikkel (t.o.m. 1998))
Instit:  Universitetet i Bergen, Psykologisk fakultet, Institutt for praktisk pedagogikk
Forf:    Skulstad, A.S.
         UiB, Institutt for praktisk pedagogikk
Tittel:  Persuasive strategies in corporate environmental reports
Tidskr:  LSP identity and Interface: Research, Knowledge and Society
         . Proceedings. 2
Red:     Lindquist, L.
Red:     Picht, H.
Red:     Qvistgaard, J.
ISBN:    87-88511-18-9
År:      1997-08
Side(r): 751-760
Utgiver: Copenhagen Business School
Konfer:  The 11th European Symposium on Language for Special Purposes
Sted:    Copenhagen: Copenhagen Business School
Språk:   eng
PublID:  r99010760
LokalK:  s

21
PublKat: C13 (Doktoravhandling)
Instit:  Universitetet i Bergen, Psykologisk fakultet, Institutt for praktisk pedagogikk
Forf:    Skulstad, Aud Solbjørg
         UiB, Institutt for praktisk pedagogikk
Tittel:  Established and Emerging Business Genres: Genre Analyses of Corporate
         Annual Reports and Corporate Environmental Reports
Serie:   Dr.art.
År:      1997-06-20
Side(r): 339 s.
Utgiver: Universitetet i Bergen
Tilgang: Universitetsbiblioteket i Bergen, Byttekontoret
SamEng:  http://www.fou.uib.no/drgrad/1997/501002/
URL:     http://www.uib.no/info/dr_grad/97/juni/skulstad.html
Språk:   eng
PublID:  r99013829
StatKat: a
LokalK:  N

22
PublKat: D04 (Uspesifisert foredrag med eller uten publisering (t.o.m. 1998))
Instit:  Universitetet i Bergen, Psykologisk fakultet, Institutt for praktisk pedagogikk
Forf:    Skulstad, Aud Solbjørg
         UiB, Institutt for praktisk pedagogikk
Tittel:  Organisasjonskommunikasjon
År:      1997-11
Sted:    NTNU, Trondheim, Institutt for anvendt språkvitenskap
Språk:   nor
PublID:  r99013833
StatKat: a
LokalK:  Ns

23
PublKat: D03 (Foredrag/poster ved vit. konf. med publisert abstract (t.o.m. 1998))
Instit:  Universitetet i Bergen, Psykologisk fakultet, Institutt for praktisk pedagogikk
Forf:    Skulstad, Aud Solbjørg
         UiB, Institutt for praktisk pedagogikk
Tittel:  The Emerging Genre of Corporate Environmental Reports
År:      1997-05
Konfer:  Analysing LSP Genres
Sted:    Aarhus, Denmark
Språk:   eng
PublID:  r99013830
StatKat: a
LokalK:  s

24
PublKat: B13 (Rapport utgitt på forlag)
Instit:  Universitetet i Bergen, Psykologisk fakultet, Institutt for praktisk pedagogikk
Forf:    Trebbi, Turid
Medforf: Gjørven, Rita
Tittel:  Apprendre à apprendre une langue en contexte institutionnel: deux ex
         emples norvégiens
Red:     Holec, Henri
År:      1997
Side(r): 15
Emneord: Workshop 2A -B, education, learning to learn languages,
SamNor:  Rapporten viser hvordan undervisningsdifferensiering og tilpasset opp
         læring kan erstattes av opplegg for å lære å lære språk og utvikle in
         nsikt i egen spr. Eksemplene er hentet fra to klasserom i fransk, ung
         domsskolen, og behandler elevenes forforståelse og deres utvikling me
         d hensyn til å gjøre egne valg i en læringssituasjon.
Språk:   fre
PublID:  r97005026
StatKat: f
LokalK:  P

25
PublKat: D21 (Invitert foredrag ved nasjonal vit. konf. med publisert artikkel)
Instit:  Universitetet i Bergen, Psykologisk fakultet, Institutt for praktisk pedagogikk
Forf:    Trebbi, Turid
         UiB, Institutt for praktisk pedagogikk
Tittel:  Vurderingsformer i forhold til et språkfags egenart og rammeverk
Tidskr:  LRpublikasjon:
         Temahefte fra konferansen "Vurdering i utdanning av
         lærere"
År:      1997
Hefte:   7
Side(r): 40 - 46
Utgiver: Lærerutdanningsrådet
UtgSted: Oslo
Konfer:  Vurdering i utdanning av lærere
Sted:    Tromsø, 22.- 23. september 1997
Emneord: praktisk-pedagogisk utdanning, språkdidaktikk, semesteroppgave og
         prosjektoppgave som integrert vurderingsform, kompetansekrav
SamNor:  Foredraget beskriver og drøfter semesteroppgave og prosjektoppgave
         som vurderingsformer i språklærerstudiet ved Institutt for praktisk
         pedagogikk, universitetet i Bergen. Begrunnelsene for å velge disse
         vurderingsformene legges fram, samt erfaringer med hensyn til
         læringseffekt. Det fremheves at semesteroppgaven og prosjektoppgaven
         er godt egnet til å knytte sammen praksiserfaringer og teoridelen av
         studiet.
Språk:   nor
PublID:  r00018574
StatKat: f

26
PublKat: B01 (Faglig bok, rapport m.v. utgitt på forlag (t.o.m. 1998))
Instit:  Universitetet i Bergen, Psykologisk fakultet, Institutt for praktisk pedagogikk
Forf:    Ådlandsvik, Ragna
         UiB, Institutt for praktisk pedagogikk
Medforf: Sætre, Odd
         Laksevåg gymnas
Tittel:  Ressursbok (Lærarrettleiling) til Språkforming 8.
År:      1997
Utgiver: Det Norske Samlaget
Språk:   nno
PublID:  r97000778
StatKat: f
LokalK:  N KAT 9

27
PublKat: B01 (Faglig bok, rapport m.v. utgitt på forlag (t.o.m. 1998))
Instit:  Universitetet i Bergen, Psykologisk fakultet, Institutt for praktisk pedagogikk
Forf:    Ådlandsvik, Ragna
         UiB-Psyk: Institutt for praktisk pedagogikk
Medforf: Sætre, Odd
         Laksevåg gymnas
Tittel:  Språkforming 8. Lærebok i norsk for ungdomsskolen
År:      1997
Utgiver: Det Norske Samlaget
Språk:   nor
PublID:  r97000777
StatKat: f
LokalK:  N KAT 9


<- forrigeinnholdneste ->