Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Institutt for medievitenskap

Produksjonsdato : 98-05-06
Katalogtype: Fullformat.

1
Kapitler eller artikler i vitenskapelige bøker, lærebøker, leksikon m.m.      
INSTIT.: UiB-SV: Institutt for medievitenskap                                 
FORF.  : Eide, Martin                                                         
TITTEL : Børs og kateter: frå ein populærvitenskapleg marknadsplass. = The    
         market place of popular science.                                     
SIDEREG: s. 56-63                                                             
SPRÅK  : nno                                                                  
BOK    : Til oppslag. Samfunnsvitenskap, forskningsformidling og              
         massekommunikasjon.                                                  
REDAKT.: Eide, Martin                                                         
ÅR/DATO: 1992                                                                 
FORLAG : NORAS, Bergen                                                        
SAMMEND: Ei vurdering av innhaldet i dei norsk-språklege populærvitskaplege   
         magasina Illustrert Vitenskap og Viten, og den forma som her blir    
         brukt i formidlinga av populærvitskapleg stoff. Viser korleis        
         innhaldet er prega av teknologi-begeistring og ei mekanistisk        
         verdsoppfatning kopla med ei forskningsbasert framtidstru. Det som   
         blir presentert er først og fremst detn ære og det                   
         fjernemenneskekroppen og universet, og problematiserande forskning må
         systematisk vika for "eksakte" årsak-verknad-sammanhengar.           
EMNEORD: Magazines, Scientific information, Presentation of information,      
         Message content, Popularization of science                           
PUBL-ID: r94006630                                                            
                                                                              
 
2
Rapporter m.m. (egen trykkserie, konferanserapport)                           
INSTIT.: UiB-SV: Institutt for medievitenskap                                 
FORF.  : Eide, Martin                                                         
TITTEL : Den fjerde servicemakt: noter til forståelse av norsk veiledningsog  
         kampanjejournalistikk. = The fourth service estate: notes for        
         understanding Norwegian guidance and campaign journalism.            
SIDEREG: 104 s.                                                               
SPRÅK  : nor                                                                  
ÅR/DATO: 1992                                                                 
SAMMEND: Ei drøfting av veilednings- og kampanjejournalistikk. Forfatteren    
         plasserer denne journalistikksjangeren i ei sosial og politisk       
         utvikling, og sammenligner den med den profesjonelle                 
         informasjonsarbeiderens virke. Analysematerialet er tatt fra Verdens 
         Gang, og historia til denne avisa illustrerer også hvordan           
         veiledningsjournalistikken har utvikla seg og på hvil ken bakgrunn.  
EMNEORD: Press, Journalism, Advise columns, History readers, Consumers        
PUBL-ID: r94006644                                                            
                                                                              
 
3
Vit. artikler i norske fagtidsskrift (ISSN)                                   
INSTIT.: UiB-SV: Institutt for medievitenskap                                 
FORF.  : Eide, Martin                                                         
TITTEL : Gudeferd i Hardanger. = The Norwegian prime minister in Hardanger.   
SIDEREG: s. 179-184                                                           
SPRÅK  : nor                                                                  
TIDSKR.: Syn og Segn                                                          
ÅR/DATO: 1992                                                                 
VOLUM  : 98                                                                   
HEFTE  : 3                                                                    
ISBN   : 82-521-3851-9                                                        
ISSN   : 0039-7717                                                            
SAMMEND: Ei retorisk analyse av den talen Gro Harlem Brundtland heldt under   
         fylkesårsmøtet i Hordaland Arbeiderparti i 1992, der EF-saka stod    
         sentralt. Forfatteren bruker retoriske modellar som analysereiskap,  
         og plasserer talen i den norske EF-debatten.                         
EMNEORD: Political leaders, Speech, Political parties, Verbal communication   
PUBL-ID: r94006620                                                            
                                                                              
 
4
Vit.konf.: Invitert foredrag m/ fullstendig artikkel i konferanserapport      
INSTIT.: UiB-SV: Institutt for medievitenskap                                 
FORF.  : Eide, Martin                                                         
MEDFORF: Knapskog, Karl                                                       
TITTEL : Mass communication, Anthony Giddens and the eternal questions of     
         sociology.                                                           
STED   : Sao Paolo                                                            
ÅR/DATO: 1992                                                                 
SIDEREG: 18 s.                                                                
SPRÅK  : eng                                                                  
KONFER.: International Association for Mass Communication Research, General   
         Assembly and Scientific Conference. 18                               
SAMMEND: To understand mass communication as institutional and symbolic power,
         media theory and philisophy must in some sense be based upon general 
         social theory. The double character of the media institutions - both 
         concrete enterprises of financial, political and social significance,
         and markers of products of symbolic characterrequires theories with a
         corresponding d ouble character. On this background, the paper       
         presents aspects of Anthony Giddens' structuration theory and        
         discusses its status by giving examples of empirical research        
         informed by it.                                                      
EMNEORD: Research, Theory, Sociology, Mass media, Anthony Giddens             
PUBL-ID: r94006612                                                            
                                                                              
 
5
Bøker, lærebøker eller andre selvstendige utgivelser                          
INSTIT.: UiB-SV: Institutt for medievitenskap                                 
FORF.  : Eide, Martin                                                         
TITTEL : Nyhetens interesse. Nyhetsjournalistikk mellom tekst og kontekst. =  
         News journalism between text and context.                            
SIDEREG: 179 s.                                                               
SPRÅK  : nor                                                                  
ÅR/DATO: 1992                                                                 
FORLAG : Universitetsforlaget, Oslo                                           
ISBN   : 82-00-21315-3                                                        
SAMMEND: Forfatteren bruker sosiologiske teorier til å drøfte produksjonen av 
         nyheter, og journalistens rolle i mediesystemet.                     
         Nyhetsjournalistikken blir plassert i spenningsfeltet mellom s       
         trukturell føringer og aktørmodeller, og inspirert av Anthony Giddens
         advarer forfatteren mot fallgruvene konspirasjonsteori og            
         funksjonalisme. Drøftinga peker på behovet for å etabl e re          
         medieforskninga i samfunnsteoretiske rammer, der det blir dradd      
         veksler på organisasjonsteori, fenomenologi, ideologikritikk og      
         semiologi.                                                           
EMNEORD: News, Journalism, Journalistic genres, Theory, Organisations, Models,
         Communication sociology, Public sphere                               
PUBL-ID: r94006484                                                            
                                                                              
 
6
Kapitler eller artikler i vitenskapelige bøker, lærebøker, leksikon m.m.      
INSTIT.: UiB-SV: Institutt for medievitenskap                                 
FORF.  : Eide, Martin                                                         
TITTEL : Ridderne av det rette ord: noter om ekspert- og mediemakt. = The     
         journalist between expert power and media power.                     
SIDEREG: s. 63-71                                                             
SPRÅK  : nor                                                                  
BOK    : Til oppslag. Samfunnsvitenskap, forskningsformidling og              
         massekommunikasjon.                                                  
REDAKT.: Eide, Martin                                                         
ÅR/DATO: 1992                                                                 
FORLAG : NORAS, Bergen                                                        
SAMMEND: Om journalistens mulighet for, som informasjonsformidler, å finne et 
         ståsted mellom ekspertmakt og mediemakt.                             
EMNEORD: Journalists, Dissemination of information, Experts, Credibility,     
         Information scources, Media, Power, Social role                      
PUBL-ID: r94006633                                                            
                                                                              
 
7
Kapitler eller artikler i vitenskapelige bøker, lærebøker, leksikon m.m.      
INSTIT.: UiB-SV: Institutt for medievitenskap                                 
FORF.  : Eide, Martin                                                         
MEDFORF: Solheim, Narve                                                       
MEDFORF: Svela, Egil                                                          
TITTEL : Samfunnsforskning spaltelangs. = Social science along the columns.   
SIDEREG: s. 5-27                                                              
SPRÅK  : nor                                                                  
BOK    : Til oppslag. Samfunnsvitenskap, forskningsformidling og              
         massekommunikasjon.                                                  
REDAKT.: Eide, Martin                                                         
ÅR/DATO: 1992                                                                 
FORLAG : NORAS, Bergen                                                        
SAMMEND: Ei drøfting av hvordan samfunnsforskning blir formidla gjennom       
         pressa. Artikkelen tar utgangspunkt i en undersøkelse av 11 norske   
         aviser over to måneder, og viser hvilke fagområde og institusjoner   
         som er representert, hvilken tittel og hvilket kjønn de omtalte      
         forskerne har, og hvilken form forskninga er presentert i.           
EMNEORD: Press, Social sciences, Popularization of science, Research results  
PUBL-ID: r94006627                                                            
                                                                              
 
8
Rapporter m.m. (egen trykkserie, konferanserapport)                           
INSTIT.: UiB-SV: Institutt for medievitenskap                                 
FORF.  : Eide, Martin                                                         
TITTEL : Til oppslag: samfunnvitenskap, forskningsformidling og               
         massekommunikasjon. = Social science, research mediation and mass    
         communication.                                                       
UTGIV. : NORAS, Bergen                                                        
SIDEREG: 82 s.                                                                
SPRÅK  : nor                                                                  
ÅR/DATO: 1992                                                                 
SAMMEND: Ei samling av fem artikler om hvordan forskning, og særlig           
         samfunnsforskning, blir formidla gjennom pressa.                     
EMNEORD: Press, Research results, Popularization of science, Social sciences  
PUBL-ID: r94006626                                                            
                                                                              
 
9
Vit. artikler i norske fagtidsskrift (ISSN)                                   
INSTIT.: UiB-SV: Institutt for medievitenskap                                 
FORF.  : Hillesund, Terje                                                     
TITTEL : Kommunikasjon er handling. = Communication is action.                
SIDEREG: s. 3-17                                                              
SPRÅK  : nor                                                                  
TIDSKR.: Sosiologi i dag                                                      
ÅR/DATO: 1992                                                                 
VOLUM  : 22                                                                   
HEFTE  : 1                                                                    
ISSN   : 0332-6330                                                            
SAMMEND: Ved hjelp av teorier om kommunikasjon og talehandling, der           
         sammenhengen mellom språk og handling står sentralt, går forfatteren 
         inn i en diskusjon om hva medieforskningen skal stud ere. Han        
         argumenterer mot at rein tekstanalyse er medieforskning, og hevder at
         forskninga må plassere teksten i en kommunikativ sammenheng.         
EMNEORD: Communication theory, Research methods, Text, Agenda setting         
PUBL-ID: r94006528                                                            
                                                                              
 
10
Vit. artikler i norske fagtidsskrift (ISSN)                                   
INSTIT.: UiB-SV: Institutt for medievitenskap                                 
FORF.  : Sivertsen, Erling                                                    
TITTEL : Bankenes kommunikasjon prøves. Om bankenes inntrykksstyring gjennom  
         markedsføring under kredittreguleringen. = A test of the bank        
         communication. Concerning the impression management of Norwegian     
         commercial banks.                                                    
SIDEREG: s. 64-82                                                             
SPRÅK  : nor                                                                  
TIDSKR.: Sosiologi i dag                                                      
ÅR/DATO: 1992                                                                 
VOLUM  : 22                                                                   
HEFTE  : 1                                                                    
ISSN   : 0332-6330                                                            
SAMMEND: Hvordan forholder norske banker som system seg til forbrukere, store 
         kunder, hverandre og myndighetene gjennom nyhetsmediene? Gjennom to  
         konkrete eksempler viser forfatteren hvordan bankene er i konflikt   
         med massemediene om definisjonsmakta i samfunnet. Ved hjelp av Ervin 
         Goffmans dramaturgiske teori belyses bankenes bruk av systemteori og 
         markedsføring for å h åndtere usikkerhet og drive inntrykksstyring.  
EMNEORD: Financial institutions, Advertising, Marketing, Economic information,
         Content analysis                                                     
PUBL-ID: r94006529                                                            
                                                                              
 
11
Kapitler eller artikler i vitenskapelige bøker, lærebøker, leksikon m.m.      
INSTIT.: UiB-SV: Institutt for medievitenskap                                 
FORF.  : Sivertsen, Erling                                                    
TITTEL : Programmert knipsing. Om trusler mot og utfordringer for norske      
         pressefotografer. = Programmed shooting. Threats and challenges for  
         Norwegian press photographers.                                       
SIDEREG: s. 81-104                                                            
SPRÅK  : nor                                                                  
BOK    : Bildekommunikasjon (Norsk medieforskerlags rapport; 3)               
REDAKT.: Skogerbø, Eli                                                        
REDAKT.: Solum, Ove                                                           
ÅR/DATO: 1992                                                                 
ISSN   : 0803-8627                                                            
SAMMEND: Forfatteren skisserer først bakgrunnen for pressefotografens         
         situasjon i norsk presse. Han legger særlig vekt på pressebildets    
         troverdighet, og viser til ulike manipuleringsteknikker, både de     
         tekniske og de som har med plassering og arrangering å gjøre. Flere  
         klagesaker til Pressens Faglige Utvalg blir brukt til å illustrere   
         etiske valg og overtramp innen bilde bruk i norsk presse. Forfatteren
         gir til slutt en oversikt over ny teknologi som får konsekvenser for 
         pressefotografiets framtid.                                          
EMNEORD: Photo journalism, Photocomposition, Photographers, Photoreporters,   
         News pictures, Press, Professional ethics, Technology                
PUBL-ID: r94006527                                                            
                                                                              
 
12
Kapitler eller artikler i vitenskapelige bøker, lærebøker, leksikon m.m.      
INSTIT.: UiB-SV: Institutt for medievitenskap                                 
FORF.  : Syvertsen, Trine                                                     
TITTEL : Allmenkringkastinga: et hundreårsperspektiv. = The public service    
         broadcasting through one hundred years.                              
SIDEREG: s. 67-81                                                             
SPRÅK  : nor                                                                  
BOK    : Bildekommunikasjon (Norsk medieforskerlags rapport; 3)               
REDAKT.: Skogerbø, Eli                                                        
REDAKT.: Solum, Ove                                                           
ÅR/DATO: 1992                                                                 
ISSN   : 0803-8627                                                            
SAMMEND: En gjennomgang av hva som skiller allmennfjernsynet fra andre typer  
         kringkasting, med BBC og NRK som eksempel. Forfatteren skisserer     
         først de strukturelle hovedtrekka som disse to institusjonene utvikla
         i oppbyggingsfasen, så går hun inn på ulike endringsprosesser omkring
         hvilke former de to institusjonene kan ta i fremtida.                
EMNEORD: Broadcasting corporations, Communication systems, Communication      
         policy, Social change, Public service                                
PUBL-ID: r94006526                                                            
                                                                              
 
13
Vit.konf.: Invitert foredrag m/ fullstendig artikkel i konferanserapport      
INSTIT.: UiB-SV: Institutt for medievitenskap                                 
FORF.  : Syvertsen, Trine                                                     
TITTEL : Paid to be different? Public television. Expectation and strategies  
         in a new media environment.                                          
STED   : Sao Paulo                                                            
ÅR/DATO: 1992                                                                 
SIDEREG: 25 s.                                                                
SPRÅK  : eng                                                                  
KONFER.: International Association for Mass Communication Research, General   
         Assembly and Scientific Conference. 18                               
SAMMEND: As competition has intensified for public broadcasters, many have    
         argued that the only way in which the traditional channels can       
         survive is by adapting to commercial standards. Inr eality however,  
         the constraints within which these channels operate makes it         
         impossible for the corporations to choose this as their only         
         strategy. Drawing on the experiences of Brit ish and Norwegian       
         broadcasting corporations in the last decade, the paper explores the 
         expectations levelled at the public broadcasting corporations in the 
         1990s, and discuss some of the options open to them. A main question 
         is: to what degree is it possible for the public broadcasters to     
         sustain distinct identity in a multi-channel environment.            
EMNEORD: Television, Commercial broadcasting, Broadcasting corporations,      
         Communication policy, Financial Resources, Adaption to change,       
         Competition, Public service.                                         
PUBL-ID: r94006541                                                            
                                                                              
 
14
Rapporter utgitt på forlag                                                    
INSTIT.: UiB-SV: Institutt for medievitenskap                                 
FORF.  : Syvertsen, Trine                                                     
TITTEL : Public television in transition.                                     
SPRÅK  : eng                                                                  
ÅR/DATO: 1992                                                                 
FORLAG : Norges allmennvitenskapelige forskningsråd, Trondheim                
F-SERIE: Levende bilder 5, 1992; KULTs skriftserie 10                         
ISBN   : 82-7216-806-5                                                        
SAMMEND: An analysis of how broadcasting systems develop and change. The      
         analysis focuses primarily on the establishment and development of   
         public service television in Britain and Norway,a nd combines two    
         different approaches: broadcasting policy studies and historical     
         analysis. The NRK and the BBC are the institutions involved, and the 
         author points to the changes thepublic broadcasting has experienced  
         as the demands and conditions from outside are altered. The study    
         focuses on three main questions: What the relationship is between the
         general soc ial forces and the broadcasting systems; what the        
         original characteristics were of the BBC and the NRK, and how these  
         have changed; how the social changes in this century have influe nced
         the broadcasting corporations.                                       
EMNEORD: Broadcasting, Historical aspects, Communication policy, Social change
         , Public service, Public sphere, Communication systems, National     
         identity                                                             
PUBL-ID: r94006645                                                            
                                                                              
 
15
Doktorgradsarbeider                                                           
INSTIT.: UiB-SV: Institutt for medievitenskap                                 
FORF.  : Syvertsen, Trine                                                     
TITTEL : Public television in transition. A comparative and historical        
         analysis of the BBC and the NRK.                                     
UTGIV. : Universitetet i Bergen, Institutt for massekommunikasjon, Uni of     
         Leicester, Centre for Mass Communication Research                    
SIDEREG: 332 s.                                                               
SPRÅK  : eng                                                                  
SERIE  : Thesis Doctor of Philosophy                                          
ÅR/DATO: 1992                                                                 
SAMMEND: An analysis of how broadcasting systems develop and change. The      
         analysis focuses primarily on the establishment and development of   
         public service television in Britain and Norway,a nd combines two    
         different approaches: broadcasting policy studies and historical     
         analysis. The NRK and the BBC are the institutions involved, and the 
         author points to the changes the public broadcasting has experienced 
         as the demands and conditions from outside are altered. The study    
         focuses on three main questions: What the relationship is between    
         general socialforces and the broadcasting systems; what the original 
         characteristics were of the BBC and the NRK, and how these changed;  
         how the social changes in this century have influenced the b         
         roadcasting corporations.                                            
EMNEORD: Broadcasting, Historical aspects, Communication policy, Social       
         change, Public service, Public sphere, Communication systems,        
         National identity                                                    
PUBL-ID: r94006496                                                            
                                                                              
 
16
Vit.konf.: Invitert foredrag m/ fullstendig artikkel i konferanserapport      
INSTIT.: UiB-SV: Institutt for medievitenskap                                 
FORF.  : Tveiten, Oddgeir                                                     
TITTEL : News ideology and the realization of "development" and "dependency": 
         US media and the 1990 elections in Nicaragua.                        
STED   : Sao Paolo                                                            
ÅR/DATO: 1992                                                                 
SIDEREG: 19 s.                                                                
SPRÅK  : eng                                                                  
KONFER.: International Association for Mass Communication Research. General   
         Assembly and Scientific Conference. 18                               
SAMMEND: Through an analysis of US news coverage of the Nicaraguan General    
         Elections in 1990, the paper discusses aspects of media ideology and 
         news media as an area for political discourse . It seeks to          
         demonstrate how the coverage in part is determined by a specific mode
         of conceptualizing development, which in many ways shows the         
         characteristica of myth: It is fixed, structured and embedded in a   
         specific causal model of what speeds up development and what does    
         not.                                                                 
EMNEORD: News, Election campaigns, Story telling, Development policy          
PUBL-ID: r94006648                                                            
                                                                              
 
17
Kapitler eller artikler i vitenskapelige bøker, lærebøker, leksikon m.m.      
INSTIT.: UiB-SV: Institutt for medievitenskap                                 
FORF.  : Tveiten, Oddgeir                                                     
TITTEL : Nyhetsjournalistikk og bærekraftig utvikling: mellom linjeneut av    
         rammen. = News journalism and sustainable development.               
SIDEREG: s. 147-158                                                           
SPRÅK  : nor                                                                  
BOK    : Ikke bare si det, men gjøre det. Om bærekraftig utvikling.           
REDAKT.: Hertzberg, K.                                                        
REDAKT.: Stenseth, N. C.                                                      
ÅR/DATO: 1992                                                                 
FORLAG : Universitetsforlaget/Alternativ Framtid, Oslo                        
ISBN   : 82-00-21738-8                                                        
SAMMEND: Ei drøfting av nyhetsjournalistikkens rolle på miljø- og             
         utviklingsområdet. Forfatteren setter Nord-Sør-debattene inn i       
         rammene for nyhetsutvelging, og skisserer opp tanker om en a         
         lternativ utviklingsjournalistikk.                                   
EMNEORD: News, Journalism, Economic development, Environmental protection     
PUBL-ID: r94006649                                                            
                                                                              
 

<- forrigeinnholdneste ->